“Het geluidsontwerp is de uitkomst van een creatief proces dat vertaald is naar een technisch plan.”
LuVer Geluidsontwerp
Overal om je heen is geluid, altijd. Soms ben je, je bewust van dat geluid, vaak ook niet. Geluid kan zorgen voor ontspanning, denk maar aan het stromen van een beekje of het ruisen van bladeren. Maar geluid kan ook spanning en andere emoties oproepen, zoals angst, blijheid, frustratie, boosheid en enthousiasme. Het kan ook een gevoel van suspense teweegbrengen, oftewel de spannende verwachting van wat komen gaat. In film wordt geluid op die manier veelal ingezet om de verwachtingen en emoties van de kijker te sturen. Geluid draagt op die manier bij aan en versterkt de beleving van de toeschouwer. Juist ook in theater, bij een attractie of een installatie kan geluid op die manier, onbewust, de beleving versterken. En dat is waar LuVer zich voor inzet.
“The point is to go beyond (or at least to make complete) our vision of theatre as visual mise-en-scène by way of a sonic auditive and musical conception of a performance: aurality, the counterpart and complement of visuality.”
(Patrice Pavis, “Preface,” in: Theatre Noise: the Sound of Performance, red. Lynne Kendrick en David Roesner, 2011)
Het perfecte geluidsontwerp begint met een goed plan, daarom is LuVer bij voorkeur al zo vroeg mogelijk bij een project betrokken. Voor LuVer begint een geluidsontwerp altijd creatief. Er wordt samen met de opdrachtgever besproken wat de wensen zijn op geluidsgebied. Vervolgens adviseert LuVer op welke manier geluid de beleving van het product (verder) kan versterken. Daarna vertaalt LuVer het creatieve plan in een technisch ontwerp. Daarbij de techniek als hulpmiddel inzettend om het creatieve plan te realiseren. LuVer kan dit plan vervolgens ook uitvoeren, in samenwerking met een erkende audio installateur.
Voor theater
Een voorstelling speelt zich af in een bepaalde ruimte en draagt een bepaalde sfeer uit. Het spel, licht, decor en de muziek ondersteunen die ruimte en sfeer. Ook geluid kan hier een grote rol in spelen. Speelt het verhaal van de voorstelling zich bijvoorbeeld in een kerk af, dan kun je die ruimte verklanken. Zelfs zonder decor ontstaat dan het gevoel van in een kerk zijn. Ditzelfde geldt voor sfeer. Geluid kan de emoties van de spelers onderstrepen, maar juist ook tegenspreken.
In de rol van geluidsontwerper kan LuVer onderdeel uitmaken van het artistieke team van jou (locatie-)voorstelling. Op die manier werken jullie samen aan de beste beleving van de voorstelling.
Voor attractieparken
Beleving is waar attractieparken om draaien. Na een dagje pretpark moeten de bezoekers het gevoel hebben dat ze een totaalbeleving hebben gehad. Bij het ontwerpen van attracties draait het daarom niet enkel om de belevenis van de attractie, maar ook om de gehele beleving van het park. Tegenwoordig is een attractie meer dan enkel een spannend of plezierig ritje. Het gaat ook om het verhaal erachter en de thematisering. Daar voor is het belangrijk dat bronnen van licht en geluid onzichtbaar zijn.
Als geluidsontwerper kan LuVer worden ingezet om met geluid op creatief en technisch vlak de beleving van de attractie te versterken. Daarbij houdt LuVer zowel rekening met de attractie als met de gehele sfeer van het park.
Voor musea
Digitalisering en interactiviteit worden steeds belangrijker in de museumwereld. Tentoonstellingen omvatten daarom steeds vaker interactieve installaties, waarbij bijvoorbeeld met een touchscreen iets bestuurd kan worden. Geluid kan de beleving van zo’n installatie versterken. Daarnaast kan geluid een installatie toegankelijker maken voor gasten met een beperking. Vaak staat een installatie echter in een grotere ruimte, waar ook ander geluid te horen is of waar geluid juist storend kan zijn.
LuVer is als geluidsontwerper graag van begin af aan betrokken bij uw project. Dit om zowel op creatief als op technisch vlak de juiste installatie voor u te ontwikkelen, waarbij de beleving optimaal en de overlast minimaal is.